Δευτέρα, 27 Ιουνίου 2011

ΝΑ ΨΗΦΙΣΤΕΙ Ή ΝΑ ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΤΕΙ ΤΟ ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ; ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΔΙΝΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ - ΠΟΙΑ ΤΑ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΑ

Γράφει ο Χρήστος Καψάλης


Πρώτιστος, υπέρ πάντων στόχος είναι να αποφύγουμε την χρεοκοπία, επιμένει η κυβέρνηση σε όλους τους τόνους και δεν έχουμε λόγο να διαφωνήσουμε. Μόνο που όπως φαίνεται διαφωνούμε στην ερμηνεία της έννοιας χρεοκοπία. Πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε, λέμε εμείς, ώστε να αποφύγουμε και την χρεοκοπία της χώρας αλλά και την χρεοκοπία του λαού. Διότι αν η χώρα τυπικά (λογιστικά) σωθεί αλλά η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών έχουν οδηγηθεί στην φτώχεια κι στην εξαθλίωση, έχουν δηλαδή χρεοκοπήσει ουσιαστικά, τότε το μόνο που θα έχουμε πετύχει είναι η σωτηρία των δανειστών μας, των κερδοσκόπων φοροφυγάδων και εκείνων που εκ του ασφαλούς απολαμβάνουν τις υψηλόβαθμες θέσεις τη δημόσιας διοίκησης και εμείς οι υπόλοιποι θα ζούμε σαν χρεοκοπημένοι δηλώνοντας ότι δεν ...χρεοκοπήσαμε!
Έχει ολοκληρωμένο σχέδιο, λέει η κυβέρνηση, με αρχή, μέση και τέλος και σαφείς στόχους. Μόνο που δεν μας το αποκαλύπτει. Και κυρίως δεν μας εξηγεί ποιος είναι ο πολιτικός στόχος και το όραμά της για την Ελλάδα του 2015, του 2020, του 2030.
Δεν μας λέει ποιο θα είναι το ποσοστό της ανεργίας το 2015. Ποιο θα είναι το ποσοστό των Ελλήνων που θα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Ποιο θα είναι το προφίλ του μέσου Έλληνα; Σε ποιους όρους και δεδομένα θα στηρίζεται εκείνη την χρονική περίοδο η αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας;

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα. Να ψηφιστεί ή να καταψηφιστεί το Μεσοπρόθεσμο;
Υπό την απειλή της χρεοκοπίας η απάντηση δεν είναι εύκολη. Αν όμως λάβουμε υπόψη μας ότι την μεγαλύτερη έκθεση στο ελληνικό χρέος έχουν η Γαλλία με 40 δις (από τα οποία 30 δις γαλλικές τράπεζες) και η Γερμανία με 24 δις (8 δις γερμανικές τράπεζες) τότε δεν είναι δύσκολο να φτάσουμε στο συμπέρασμα ότι πίσω από το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα υπάρχει προφανώς και σχέδιο Β' βοήθειας στην Ελλάδα, παρά τις εύλογες κατηγορηματικές διαψεύσεις του κ. Γιούνκερ και του κ. Μπαρόζο.
Τι θα συμβεί λοιπόν αν καταψηφιστεί το Μεσοπρόθεσμο; Κατ' αρχήν δεν υπάρχει λόγος να πάμε σε εκλογές αφού η κυβέρνηση μόλις πριν λίγες ημέρες πήρε ψήφο εμπιστοσύνης και δεν πρέπει να πάμε σε εκλογές, αφού δεν έχουμε το περιθώριο να αδρανοποιηθεί ξανά η λειτουργία του δημόσιου τομέα για 4-5 μήνες...
Εάν όμως το Μεσοπρόθεσμο καταψηφιστεί και το ΠΑΣΟΚ διαγράψει τους βουλευτές του που θα το έχουν καταψηφίσει, χωρίς αυτοί να παραιτηθούν από την βουλευτική έδρα, τότε η προσφυγή στις κάλπες θα είναι μονόδρομος. Σε αυτή την περίπτωση το πιθανότερο είναι να γίνουν εκλογές υπό συνθήκες Ευρωπαϊκού εκβιασμού αφού η τρόϊκα δεν θα έχει εγκρίνει την 5η δόση, η καταβολή μισθών και συντάξεων μάλλον θα έχει καθυστερήσει και τα εκβιαστικό διλήμματα θα κυριαρχούν...
Εάν το Μεσοπρόθεσμο καταψηφιστεί μεν αλλά δεν οδηγηθούμε σε εκλογές, η κυβέρνηση θα έχει το καθήκον υπό την πίεση των συνθηκών, αλλά και την ευκαιρία, να επαναδιαπραγματευθεί με την τρόϊκα νέο Μακροπρόθεσμο (αντί για Μεσοπρόθεσμο) πρόγραμμα ευρείας χρονικής διάρκειας, με καλύτερα επιτόκια, όρους για δικαιότερη κατανομή των βαρών με βάση τις δυνατότητες κάθε πολίτη και την ένταξη χρηματοδοτικών - αναπτυξιακών προγραμμάτων που θα μπορούν παράλληλα με τις προωθούμενες διαρθρωτικές αλλαγές να οδηγήσουν σε αναπτυξιακή πορεία. Αυτός είναι ο σημαντικότερος λόγος για να καταψηφιστεί το Μεσοπρόθεσμο και το καλύτερο ενδεχόμενο σενάριο.

Άλλοι εννέα λόγοι για να καταψηφιστεί το Μεσοπρόθεσμο
- Το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα ακολουθεί την ίδια εισπρακτική λογική του Μνημονίου, με εξαντλητική φορολογική επιβάρυνση των πολιτών και απολύτως άδικη και ανισομερή κατανομή των βαρών.
- Δεν περιορίζονται αποτελεσματικά οι μη αποδοτικές (προς όφελος του κοινωνικού συνόλου) δαπάνες του δημοσίου.
- Εκποιείται βιαστικά και χωρίς επενδυτικό σχεδιασμό η δημόσια περιουσία και δεν υπάρχει σαφής πρόβλεψη αντικατάστασης στον προϋπολογισμό εσόδων από κερδοφόρους οργανισμούς που πωλούνται.
- Δεν υπάρχει πλήρες σχέδιο επενδυτικής αξιοποίησης του φυσικού πλούτου της χώρας που να πείθει ότι δεν βγαίνει στο σφυρί και δεν πρόκειται για ξεπούλημα.
- Ωθείται η χώρα σε ακόμη βαθύτερη ύφεση και αυτό σημαίνει περισσότερα λουκέτα και χαμένες θέσεις εργασίας στην αγορά, προφανώς μειωμένα, σε σχέση με τις προβλέψεις, έσοδα για το δημόσιο και κατά συνέπεια νέους έκτακτους φόρους, σε ένα φαύλο κύκλο που δεν οδηγεί σε τίποτα ελπιδοφόρο.
- Το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας επιχειρείται να λυθεί μόνο με τη συρρίκνωση του κόστους εργασίας, ενώ αγνοούνται οι δείκτες της αρνητικότατης ψυχολογίας της αγοράς, του αργού ρυθμού προώθησης διαρθρωτικών αλλαγών και κυρίως της αδυναμίας της κυβέρνησης να εμπεδώσει κλίμα ευνομίας, δικαίου και εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών.
- Κλείνει το μάτι στη φοροδιαφυγή και κάθε λογής παράνομα έσοδα, όταν, και πάλι για εισπρακτικούς λόγους, απενεργοποιεί επιλεκτικά το πόθεν έσχες προκειμένου να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια.
- Προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη ταμειακή και επενδυτική ασφυξία στο Δημόσιο αφού το Κράτος θα είναι αναγκασμένο να καταβάλει ετησίως υπέρογκους τόκους στους δανειστές (μόνο το 2015 θα καταβληθούν τόκοι ίσοι με το 38% των εσόδων του κράτους, δηλαδή 23 δις ευρώ)
- Το σημαντικότερο είναι ότι το Μεσοπρόθεσμο λόγω όλων των προαναφερόμενων, οδηγεί εξασφαλισμένα σε ελεγχόμενη χρεοκοπία μετά τη λήξη του, με αποτέλεσμα αυτή η πρόβλεψη να εξασφαλίζει με σιγουριά τη συντήρηση του αρνητικού κλίματος στις αγορές αλλά και στην ελληνική κοινωνία και φυσικά να αποθαρρύνει κάθε υποψήφιο επενδυτή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου